Pari päivää Berliinissä hujahti
hetkessä. Ensimmäisenä päivänä satoi tauotta ja mukaanhan on pakattuna
lähinnä hellevaatetta.. :) Mutta ei se mitään: kävimme parissa
museossa, kahvilassa sekä siellä Trabi-safarilla (myös täällä ja täällä). Ajoimme siis aidolla ja
alkuperäisellä Trabantilla oppaan perässä Berliinin liikenteessä
tunnin verran. Lähdön tunnelma oli hämmentävän rento: opas
tarkisti suullisesti, että kuskilla on kortti, painotti, että
käsijarrun pitää olla kunnolla pois päältä ja huikkasi "no
sex, drugs or rock'n'roll". Sitten mentiin.
Opas kertoi radion kautta
tarinoita ja näytti rakennuksia ja nähtävyyksiä.
Alkuun vähän jännitti, lopun matkaa vain nauratti. Auto rämisi ja sen kaksitahtinen moottori päästi perämoottorimaista katkua. Vaihteet sai runnomalla pohjaan ja
kaasua piti käyttää koko ajan, että laitos pysyi käynnissä.
Itse käynnistys oli myös mallia murjaisu. Sateella lasit menivät
niin huuruun, että ajoimme ikkuna auki. Ohiajava auto roiskautti
vedet sisälle, mutta sehän vain lisäsi tunnelmaa :D Trabilla köröttely oli aivan superhauskaa - suosittelen
ehdottomasti kokeilemaan jos et säikähdä jokaista rämähdystä ja korinaa, joka
lähtee kun vaihteita yrittää vaihtaa.
Trabant on hurjan pieni auto, mallia sillipurkki. Sen tajusi
kunnolla vasta kun meni kyytiin ja huomasi miten vähän jalka- ja
ilmatilaa ympärillä oli. Auto on tehty jonkinlaisesta lasikuitumaisesta muovista ja sillä pääsee (teoriassa)
parhaimmillaan yli 100km/h. Trabia sai sen kulta-aikoina jonottaa
jopa vuosia. Tuntui hurjalta lähteä moisella säilyketölkillä Trabi Worldin
pihalta suoraan Berliinin liikenteeseen. Alkuun oli vähän
ongelmia vaihteiden kanssa, mutta ajamiseen tottui kuulemma nopeasti. Muu liikenne väisti meitä ihan
hyvin, vaikkakin pari tyhmää kiilausta meidän ja opasauton väliin
tuli. Toisaalta en sitä ihmettele, eivät kaikkia jaksa naurattaa jo
kymmenen vuotta vilkkaan liikenteen seassa poukkoilleet
Trabant-letkat. Me saimme onneksi yksityisen kierroksen ja opas jopa
kehui meidän autonkäsittelyämme. Jos on tottunut uuteen
automaattiin, en tiedä saisiko tuollaista toosaa pysymään
käynnissä, saati vaihteita vaihdettua. Ainakin ajelu tarjoaa pienen
hauskan kulttuurishokin ja sehän sen yksi idea onkin :)
Toinen päivä Berliinissä valkeni kylmänä ja tuulisena, mutta
enää ei satanut. Me suuntasimme Sachsenhausenin keskitysleirille,
missä olen kerran aiemminkin käynyt. Halusin käydä sen ajan
kanssa uudelleen, tällä kertaa audiokierroksen avulla. Itkuhan siellä tuli, mutta niin kai sen noin julmien asioiden äärellä pitääkin. Alkuperäinen
keskitysleiri on kohennettu museoksi/muistomerkiksi niin, että
tyhjyys muurien sisällä nimenomaan jättää tilaa ajatuksille. Alkuperäisiä
vankien parakkeja, eristyssellit, operointihuone, teloituskuoppa ja
vartiotornit sekä joitain vartijoiden tiloja on jäljellä ja niihin
pääsee sisälle. Neljän tunnin jälkeen olo oli jo aika turta kaikesta
tiedosta, tunteista, tarinoista ja väsymyksestä. En halua käsitellä kokemusta tämän enempää
näin tien päällä, joten palaan tähän vielä myöhemmin ajan
kanssa.
Tänään sitten paahdimmekin autobaanaa pitkin Ranskan pohjoisosaan saakka. Matka jatkuu :) Miltä Trabi-safari teidän korviinne kuulosti? Kivalta vai ehdottomalta ei:ltä?
Tänään sitten paahdimmekin autobaanaa pitkin Ranskan pohjoisosaan saakka. Matka jatkuu :) Miltä Trabi-safari teidän korviinne kuulosti? Kivalta vai ehdottomalta ei:ltä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti