Sivut

sunnuntai 28. heinäkuuta 2013

Levyllinen neukkumainoksia

Mieheni teki minulle löydön Solariksen Apollosta: vajaan tunnin kokoelma Neuvosto-Viron mainoshuttua ajalta jolloin mainonnasta vastasi keskitetysti Eesti Reklaamfilm eikä kaupallisia paineita ollut. Kannen pienen historiikin mukaan tavaroita ei usein ollut enää jäljelläkään kun mainos tuli ulos! Jotkin mainostetut tuotteet, kuten autot, eivät myöskään olleet missään vaiheessa suurimman osan ulottuvilla hulppean hintansa ja rajoitetun saatavuutensa takia.   

Myyntipaineen puuttumisen vuoksi mainokset keskittyivät lähinnä viihdyttämään ja kertomaan eri tuotteiden olemassaolosta: esimerkkeinä viinirypäleet, munakoisot, kolhoosituotteet ja -markkinat. Välissä vilahteli joitakin tuotemerkkejä: kosmetiikkaa, mattoja, Leningradin ostoskeskus, ammattikouluja sekä ripaus valistusta: älä tupakoi, säästä energiaa, hanki vakuutuksia. Yksi reseptikin mahtui mukaan: omenapommi. Kahden essuihin sonnustautuneen miehen voimin omenasta poistettiin keskiosa, se täytettiin rusinoilla ja käärittiin ohueksi kaulittuun taikinaan. Tämän jälkeen palleroa kypsennettiin uunissa, kunnes lopulta taikina roikkui omenan ympärillä kuin liian suuri nahka..  Mainoksia näytettiin vain pari kertaa päivässä ja niitä odotettiin kovasti.

Mainokset olivatkin ihan oma maailmansa. Sosialismin periaatteella, länsimaisilla vaikutteilla: paljon aerobikkia ja voimistelua, menevää poppia ja ripaus psykedeliaa. Hämmentävin elementti oli alastoman ja lähes alastoman huomattavan nuoren naisvartalon käyttö. Seksin myyntivoimassa ei ole mitään uutta nykypäivän katsojalle, mutta myyntipaineista vapaassa Neuvostoliitossa sen käyttö ilmeisesti viittasi vain tirkistelyviettiään toteuttavaan ohjaajaan, joka kansitekstinkin mukaan etsi "uusia lahjakkuuksia" kamera kädessään muun muassa Piritan rannalta. Myös muille kansanryhmille löytyivät omat kliseensä: vai miltä kuulostavat uusista kattiloista ilahtuva perheenäiti ja konservatiivisessa mekossaan kesken pyykkäyksen pysähtyvä nainen, joka kertoo rauhallisen vakuuttavalla äänellä tietyn pyykkipulverin ylivertaisuudesta?

Neuvostoliiton vedettyään viimeiset korinansa yli 5000 mainosta koki kovan kohtalon. Mies tämän DVD:n mainosten takana, Harry Egipt, kuitenkin säilytti tuotantonsa. Muun muassa juuri mainosten eroottinen sisältö on puhututtanut nykykatsojia ja esimerkiksi täällä viitataankin neuvosto-virolaisten senaikaiseen "viattomuuteen": aikuisviihdeteollisuuden tuotteet eivät olleet osa arkipäivää, joten muun muassa kannen jäätelömainosta ei "osattu tulkita" niin seksuaalisena kuin miltä se nykyihmisen silmissä näyttää. Mielenkiintoinen näkökulma!

Harry Egiptin kiinnostava haastattelu (englanniksi) löytyy täältä. Yksittäisiä mainoksia voi katsoa netissä, mutta koko kokoelmaakin saa tilattua. Huomasin myös, että erikoisten omenapommien resepti näyttää olevan voimissaan vielä tänäkin päivänä: Õunapommid :)!

Oliko tämä kokoelma jo jollekulle ennestään tuttu tai jos kävit katsomassa netistä löytyviä pätkiä, millaisia ajatuksia ne herättivät? 

2 kommenttia:

  1. Todella kiinnostavasta aiheesta päätit kirjoittaa, vau!:) Ja enpä noiden mainosten olemassaolosta edes tiennyt, enkä olisi heti arvannutkaan, että Neuvostoliitossa ylipäätään mainostettiin. Voisin vaikka tutustua aiheeseen tarkemmin vielä joskus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)! Tämä oli uutta minullekin ja tosiaan oikein mielenkiintoista. Eesti Reklaamfilmistä on joitain vuosia sitten tehty joku dokkari, täytyy yrittää etsiä sekin käsiini :)

      Poista